Online terminál (vPOS)

Mivel az online fizetés esetén a vásárló kártyája nincs fizikailag jelen a kereskedő áruházában, ugyanakkor a kártya adatait ilyen esetben is fel kell dolgozni a sikeres fizetéshez. Erre ad megoldást a virtuális fizetési pont, más néven a vPOS.

A virtuális fizetési pont (vagy virtuális terminál) a fizikai terminál feladatait látja el az online térben. Ebben az esetben a kártyaadatok átadása nem a fizikai terminál és kártya között történik, hanem a fizikai terminál szerepét ilyenkor egy online felület veszi át. A vásárló a kártyán szereplő adatokat a fizetési szolgáltató vagy bank által biztosított online fizetési felületen adja meg.


A fizetés során a virtuális terminál a következő feladatokat látja el:

  • fogadja a kártya adatait

  • továbbítja a kártya adatait hitelesítésre

    • ellenőrzi, hogy a kártya nincs tiltólistán

    • ellenőrzi a kártya számát és lejáratát

    • ellenőrzi a kártyahasználat jogát CVC kód kéréssel

    • ellenőrzi, hogy a kártyán van-e fedezet

    • elindítja 3D Secure ellenőrzési folyamatot

    • értesíti a kártyabirtokos bankját, hogy a pénzt elutalhatja a kereskedő technikai számlájára

  • tájékoztatja a vásárlót a fizetés állapotáról


A kártya hitelesítésére jellemzően a fizetési szolgáltató rendszerében kerül sor. A kártya hitelesítéséhez a virtuális terminál a következő adatokat kérheti el a vásárlótól az online vásárlás során:

  • bankkártya száma

  • bankkártyán szereplő név

  • lejárati dátum

  • CVC kód


Online terminál használatának menete

Először az úgynevezett Escalion rendszer ellenőrzi a bankkártya érvényességét és a bankszámlán rendelkezésre álló fedezetet a fizetés során megadott bankkártya adatok alapján. Ha a bankkártya nem érvényes, vagy a számlán nem áll rendelkezésre a szükséges fedezet a tranzakciót az Escalion rendszer visszautasítja, így a kereskedőt nem éri kár.

Ha a bankkártya és a fedezet rendben van, az Escalion rendszer ellenőrzi a megadott cím, név és CVC kód egyezését a bankkártya csalások megelőzése érdekében. Amennyiben a rendszer például azt érzékeli, hogy magyarországi bankkártyával és perui lakcímmel Kenyában akarnak fizetni, a rendszer megjelöli a tranzakciót melyet ezután elemzők ellenőriznek. Az elemzők a fizetés során bekért adatok alapján eldöntik, hogy valaki magyarországi szülők, Peruban tanuló gyermekeként egy kenyai tanulmányúton van, vagy kártyacsalás esete valószínűsíthető. Ha az Escalion rendszer vagy az elemzők mindent rendben találnak a tranzakció feldolgozása tovább folyik.

Ezután az Escalion rendszer jelzi a vásárló bankjának, hogy elindíthatja a pénzt a kereskedő bankjában vezetett speciális internetes kereskedői számlára. A kereskedői számla egy technikai számla, amely lehetővé teszi az online bankkártyás fizetés fogadását a kereskedő számára, anélkül online tranzakciók fogadása nem lehetséges. A tranzakció végrehajtása után a vásárló értesítést kap a fizetési szolgáltató vagy a kereskedő oldalán a fizetés állapotáról, a kereskedő pedig ellenőrizheti a tranzakciót a kereskedői vezérlőpultban. Mivel az adatfeldolgozás azonnal megtörténik, a tranzakció eredménye pár másodperc múlva megtekinthető a vásárló netbankjában, illetve a kereskedő számára az Escalion vezérlőpultban.

A fizetés utolsó lépéseként a vásárlásokból befolyó összeg átkerül a kereskedői számláról a kereskedő saját vállalkozásának számlájára. A kereskedői számla nem használható szokásos bankszámlaként, az ide érkezett bevételeket előbb át kell vezetni a kereskedő saját számlájára.

Megjegyzés

Az Escalion rendszer a tranzakciók ellenőrzését, riportok, statisztikák készítését is támogatja, ahol az adatok exportálására is lehetőség nyílik. A vezérlőpultban elérhető kimutatások abban is segíthetnek, hogy a kereskedő optimalizálja forgalmát.